Kυρ. Μητσοτάκης: Πρόγραμμα υποδομών 12 δισ. και 45.000 θέσεις εργασίας κάθε χρόνο

Τις δεσμεύσεις της ΝΔ για τις υποδομές στην Ελλάδα εξήγγειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε εκδήλωση με τίτλο «Ανάπτυξη και νέες δουλειές».

Μεταξύ αυτών είναι η δημιουργία ενός νέου οδικού άξονα που θα παρακάμπτει την Αττική συνδέοντας την Υλίκη με την Ελευσίνα, η σύνδεση των αποκομμένων μεγάλων πόλεων με τους κεντρικούς εθνικούς άξονες, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, η ενεργειακή διασύνδεση των νησιών, η επέκταση σε όλη τη χώρα του φυσικού αερίου και η επίλυση του χρόνιου προβλήματος των απορριμμάτων.

Οπως τόνισαν στην παρουσίαση ο Κ. Μητσοτάκης, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κ. Χατζηδάκης και ο αρμόδιος τομεάρχης Κ. Καραμανλής, πρόκειται για έναν πλήρη προγραμματικό χάρτη με έργα εθνικής εμβέλειας σε κάθε τομέα, από τις οδικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές μέχρι τη διαχείριση των φυσικών πόρων, την Ενέργεια, τα κτίρια και τις ψηφιακές υποδομές. Ένα σχέδιο όμως, που, όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι ένα ακόμη ευχολόγιο, αλλά ένα σχέδιο ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο. Οι σχετικές επενδύσεις έχουν ήδη κοστολογηθεί σε 10-12 δισ ευρώ μέχρι το 2023, γεγονός που θα αποφέρει έως 2% πρόσθετη αύξηση του ΑΕΠ ετησίως, αλλά κυρίως θα δημιουργήσει 240.000 νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας εντός της επόμενης τετραετίας.

Η σημασία που προσδίδει ο κ. Μητσοτάκης στο συγκεκριμένο σχέδιο αποδεικνύεται και από μια ακόμη καινοτομία. Η διαχείριση των φυσικών πόρων και των υποδομών επί της διακυβέρνησης της ΝΔ θα παρακολουθείται από ειδική επιτροπή, υπό τον Πρωθυπουργό, ενώ δέσμευση της ΝΔ είναι και η δημιουργία «Εθνικού Μητρώου Υποδομών», προκειμένου για κάθε υποδομή -νέα ή παλαιότερη- να υπάρχει πλέον ένας μόνον αρμόδιος φορέας για τη συντήρησή της, τον οποίο θα γνωρίζουν οι πολίτες για να μην υπάρξουν ποτέ ξανά οι γνωστές αλληλοκατηγορίες και αλληλοεπιρρίψεις ευθυνών.

Οπως επισημαίνουν στην Πειραιώς, η ΝΔ εξαγγέλλει πολύ συγκεκριμένα έργα και δεν υποπίπτει στον πειρασμό των γνωστών μεγαλεπίβολων και διαχρονικά ανεκπλήρωτων υποσχέσεων. Ενώ κάνουν, δύο ακόμη επισημάνσεις που έχουν ιδιαίτερη σημασία και διαφοροποιούν το σχέδιο της ΝΔ από όλα τα παρελθόντα προγράμματα.

Ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην ιδιωτική χρηματοδότηση των έργων, ώστε να καταστεί ταχύτερη αλλά και πιο οικονομική η υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Υποδομών. Και αυτό, γιατί είναι οξύμωρο σε μια χώρα που έχει περάσει τόσο μακρά οικονομική κρίση η χρηματοδότηση των έργων να έχει ακόμη και σήμερα ιδιωτική συμμετοχή μόλις 10-15%, όταν στη Μ. Βρετανία αυτή ξεπερνά το 60%.

Το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει και την αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα στον σχεδιασμό των έργων, με το πρωτοποριακό εργαλείο “προτάσεις καινοτομίας”, κατά το παράδειγμα κρατών που έχουν υιοθετήσει με πολύ μεγάλη επιτυχία το συγκεκριμένο μοντέλο. Το εργαλείο αυτό θα επιτρέπει σε ιδιωτικούς φορείς να μπορούν να διαμορφώσουν και να υποβάλουν προτάσεις έργων.

Όλα τα έργα θα σχεδιαστούν με απολύτως διαφανείς και ευέλικτες διαδικασίες και θα υλοποιηθούν βάσει του πραγματικού συμφέροντος των πολιτών και όχι των εργολάβων. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης “εμείς θα καθορίσουμε τις αναπτυξιακές προτεραιότητες και όχι όσοι έχουν συμφέρον να μας εγκλωβίσουν σε έργα που δεν περνούν την αυστηρή δοκιμασία της σχέσης κόστους-οφέλους”.Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση του προγράμματος υποδομών της ΝΔ -Φωτογραφία: EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Ο προγραμματικός χάρτης της ΝΔ για τις Υποδομές μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:

1. Οδικές Υποδομές

Α. Κατασκευή τριών μεγάλων οδικών έργων στην Αττική

  • Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου μήκους 50 χιλιομέτρων που θα συνδέει απευθείας την Υλίκη με την Ελευσίνα. Πρόκειται για ένα έργο πνοής που θα συνδέσει τις δύο εθνικές οδούς (Αθηνών- Θεσσαλονίκης και Αθηνών Πατρών) παρακάμπτοντας επί της ουσίας την Αθήνα και την Αττική. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί δραστικά ο χρόνος και το κόστος μετακίνησης από το Βορρά προς το Νότο, θα αποφορτισθεί η κίνηση του Κηφισού που τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται για καθημερινές μετακινήσεις και θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής σχεδόν σε όλο το λεκανοπέδιο
  • Επέκταση της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο Ελληνικό. Αυτή είναι η πραγματικά αναγκαία επέκταση της Αττικής Οδού που θα δώσει ανάσα στα Νότια Προάστια. Αυτήν θα προωθήσει η επόμενη κυβέρνηση προκειμένου να υπάρχει και δρόμος ταχείας κυκλοφορίας προς το εμβληματικό πρότζεκτ του Ελληνικού..
  • Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Μια υπόσχεση δεκαετιών θα γίνει επιτέλους πράξη.

Β. Σύνδεση των αποκομμένων πόλεων με το Κεντρικό Οδικό Δίκτυο.

Μεταξύ άλλων το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει τη σύνδεση:

  • Της Δράμας με την Εγνατία οδό
  • Του Καρπενησίου με τη Λαμία
  • Της Έδεσσας και των Γιαννιτσών με τον ΠΑΘΕ
  • Της Κακαβιάς με τα Ιωάννινα.

Γ. Επιτάχυνση της Ολοκλήρωσης του Κεντρικού Οδικού Δικτύου, και συγκεκριμένα:

  • Του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος
  • Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
  • Κατασκευή του ΒΟΑΚ με ενιαία δημοπράτηση του τμήματος Χανιά – Αγ. Νικόλαος

2. Σιδηροδρομικές Υποδομές

  • Αναβάθμιση και συντήρηση του σιδηροδρομικού και του προαστιακού δικτύου. Αδιαπραγμάτευτος στόχος είναι στο τέλος της τετραετίας το ταξίδι Αθήνα- Θεσσαλονίκη να χρειάζεται 3 ώρες.
  • Σύνδεση του Ρίου με το νέο λιμάνι της Πάτρας.
  • Νέα χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη – Καβάλα και εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης μέχρι την Αλεξανδρούπολη.

3. Μετρό

  • Ολοκλήρωση του μετρό στη Θεσσαλονίκη (χωρίς μουσαμάδες).
  • Κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) με επέκταση από το Άλσος Βεΐκου στον Περισσό και από το Γουδή στην Κατεχάκη ώστε να απολήγει στις γραμμές 1 και 3 αντίστοιχα και να βελτιωθεί η συνδεσιμότητα του Δικτύου, καθώς με το σημερινό σχεδιασμό η γραμμή 4 δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του επιβατικού κοινού της Αττικής.

4. Ενεργειακές Υποδομές

Ολοκλήρωση των διασυνδέσεων των νησιών:

  • Σύνδεση της Κρήτης με την Αττική και των Δωδεκανήσων με την Κρήτη
  • Σύνδεση της Ικαρίας και της Σάμου με τις Κυκλάδες και των Κυκλάδων με την ηπειρωτική χώρα.
  • Σύνδεση των νησιών του Β. Αιγαίου με την Αν. Μακεδονία.
  • Προώθηση συστημάτων ανάκτησης ενέργειας από τα απορρίμματα, πάντοτε παράλληλα με την ανακύκλωση.

Σημειώνεται τέλος ότι ο κ. Μητσοτάκης δεσμευόμενος να υλοποιήσει στο ακέραιο τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις του θα αναφερθεί εκτενώς στα “έργα” και τις ημέρες της σημερινής κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών. Μεταξύ άλλων θα καταλογίσει στο ΣΥΡΙΖΑ ότι:

  • πετσόκοψε τις δημόσιες επενδύσεις κατά 2 δις ευρώ την περίοδο 2016-2018 για να «πετύχει» τα περιβόητα υπερπλεονάσματα
  • πάγωσε επί 4 χρόνια εμβληματικές επενδύσεις που ήταν έτοιμες να ξεκινήσουν, όπως το Ελληνικό και την κατασκευή του ΒΟΑΚ
  • προχώρησε σε αναιτιολόγητες κατατμήσεις έργων για να κάνει φωτογραφικούς διαγωνισμούς
  • αύξησε αναιτιολόγητα τις τιμές διοδίων και διπλασίασε τον αριθμό τους, με τη χώρα να καταβάλλει καθυστερημένα το κόστος της πολιτικής “Δεν πληρώνω”
  • επαίρεται για την υλοποίηση έργων που όχι μόνον είχαν δρομολογηθεί επί ΝΔ, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ τα πολεμούσε ως αντιπολίτευση, όπως η εμπλοκή της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια και της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά

Μια χαρακτηριστική φράση που χρησιμοποίησε, τέλος, ο κ. Μητσοτάκης για να περιγράψει την «ανικανότητα του ΣΥΡΙΖΑ» στον κρίσιμο τομέα των επενδύσεων είναι ότι «η προπαγάνδα της κυβέρνησης για τα μεγάλα έργα απεικονίστηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στους ζωγραφισμένους μουσαμάδες του μετρό της Θεσσαλονίκης».

Δείτε το βίντεο της εκδήλωσης:

Χατζηδάκης: «Χρειάζονται γρήγορες και χειροπιαστές λύσεις»

«Οι υποδομές δεν είναι μόνο μεγάλα έργα. Είναι βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Είναι επιτάχυνση της ανάπτυξης. Είναι νέες δουλειές. Ανάπτυξη και νέες δουλειές σε μια χώρα που σέρνεται 10 χρόνια στον βάλτο της κρίσης», τόνισε ο Κωστής Χατζηδάκης στην τοποθέτησή του.

Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ δήλωσε πως το πρόγραμμα της ΝΔ αντιμετωπίζει τις υποδομές όχι ως μια αποκομμένη προσπάθεια, αλλά ως κεντρικό άξονα του αναπτυξιακού σχεδιασμού της Νέας Δημοκρατίας, προσθέτοντας πως προτεραιότητα θα δοθεί και στα οδικά και σιδηροδρομικά έργα, στα έργα αναβάθμισης του περιβάλλοντος, στις ενεργειακές συνδέσεις και στις ψηφιακές υποδομές. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, η χώρα δεν έχει αρκετά ώριμα έργα για το επόμενο χρονικό διάστημα καθώς, όπως είπε, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φρόντισε για την επόμενη μέρα. Σε αυτή τη λογική, όπως είπε, χρειάζονται καινούρια εργαλεία, που θα επιταχύνουν τις διαδικασίες, σεβόμενοι τη διαφάνεια, όπως είναι οι προτάσεις καινοτομίας για νέα έργα, που θα κατατίθενται από ιδιωτικούς φορείς, να αξιολογούνται και, αν εγκρίνονται, στη δημοπράτησή τους, θα συμμετέχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι.

Με δεδομένο τον περιορισμένο αριθμό πόρων του ΕΣΠΑ, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ τόνισε πως πρέπει «να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία: Τις συμβάσεις παραχώρησης, τις Συμπράξεις Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα, τις Συμβάσεις Επιπέδου Υπηρεσιών (SLA). Έτσι θα επιτρέψουμε την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων με διαφανείς διαδικασίες. Χωρίς το κράτος να χρειαστεί να βάλει βαθιά και αμέσως το χέρι στην τσέπη».

Τρίτη προτεραιότητα για τη ΝΔ είναι ο εθνικός σχεδιασμός. «Γνωρίζουμε ότι σε αυτόν τον τομέα υπάρχουν διαχρονικές αδυναμίες: Έλλειψη μακροχρόνιου σχεδίου και αδυναμία συντονισμού της κεντρικής διοίκησης με τις περιφέρειες. Το ότι υπάρχουν διαφορετικά κόμματα, αλλά και διαφορετικοί υπουργοί και περιφερειάρχες, δεν σημαίνει ότι είμαστε διαφορετική χώρα. Πρέπει να υπάρξουν, επιτέλους, κοινοί παρονομαστές. Ένας βασικός σχεδιασμός, όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες», είπε χαρακτηριστικά.

Κ. Καραμανλής: Η ΝΔ είναι κόμμα των μεγάλων έργων και όχι των μεγάλων ανυπόστατων εξαγγελιών

«Η Νέα Δημοκρατία, από την ίδρυσή της υπηρετεί ορισμένες θεμελιώδεις αρχές: Βάζουμε το εθνικό συμφέρον πάνω από το κομματικό. Απεχθανόμαστε τις υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, τον λαϊκισμό και τη δημαγωγία. Δεν χαϊδεύουμε αυτιά, δεν τάζουμε πράγματα που δεν μπορούμε να πραγματοποιήσουμε. Και δεν λέμε μεγάλα λόγια. Προτιμούμε τα μεγάλα έργα» τόνισε ο Κώστας Καραμανλής μιλώντας στην παρουσίαση του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας για τα έργα υποδομών.

Ο αρμόδιος τομεάρχης και βουλευτής Σερρών έκανε λόγο για ένα πρόγραμμα καλά μελετημένο που χαρακτηρίζεται από μέτρο, ορθολογισμό και ειλικρίνεια, τονίζοντας πως η ΝΔ δεν θα εξαγγείλει έργα που ούτε έχουν μελετηθεί, ούτε έχουν κοστολογηθεί. Όπως είπε, εξάλλου «οι μεγάλες φαραωνικές εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα ιστορικά αποτελούν προνόμιο των ιδεολογικών και πολιτικών μας αντιπάλων».

Επισημαίνοντας την ανάγκη ενός μελετημένου στρατηγικού σχεδιασμού ο Κώστας Καραμανλής ξεκαθάρισε πως δεν θα υπάρξει κανένα έργο χωρίς μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητα, προσθέτοντας πως στη Νέα Δημοκρατία, τα έργα δεν τα βλέπουν ως εργαλεία υφαρπαγής ψήφων αλλά ως εργαλεία ανάπτυξης. «Είναι η ώρα, λοιπόν, να ετοιμάσουμε την νέα γενιά έργων της επόμενης 10ετίας που έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Με σχέδιο και συνοχή, όπως το 2004-2009 όταν άλλαξε ο σχεδιασμός του οδικού και σιδηροδρομικού χάρτη της χώρας» πρόσθεσε, ενώ εξέφρασε την άποψη ότι ο κεντρικός σχεδιασμός μεγάλων έργων υποδομής πρέπει να υπάγεται στο Πρωθυπουργικό Γραφείο.

Αποτιμώντας την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έκανε λόγο για αταστροφικές και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε εμβληματικές επενδύσεις, όπως το «Ελληνικό», την επένδυση της «COSCO» και τη γραμμή 4 του μετρό.