Το ΤΑΙΠΕΔ τον εγκρίνει, αλλά οι Αφρικανοί τον δικάζουν για διαφθορά!

«Μπλεξίματα» στην αφρικανική ήπειρο και «τραβήγματα» από τις αρχές της Γαλλίας και του Τόγκο δείχνουν οι αναλυτές για τον γαλλικό όμιλο λιμένων, «Bolloré Africa Logistics», αλλά το ΤΑΙΠΕΔ τον ενέκρινε ανάμεσα στους υποψήφιους επενδυτές, οι οποίοι περνούν στη δεύτερη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών στους διαγωνισμούς αξιοποίησης των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

Συγκεκριμένα η προσφορά αφορά τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης και το ΤΑΙΠΕΔ προεπέλεξε τέσσερα επενδυτικά σχήματα για τη Β’ Φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης» (ΟΛΑ ΑΕ). Το «πράσινο φως» άναψε για τις προσφορές των 1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, 2) κοινοπραξία CAMERON S.A- GOLDAIR CARGO AE- BOLLORE AFRICA LOGISTICS, 3) κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS (BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) καθώς και 4) τον ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ.

Το ενδιαφέρον εστιάζεται στον δεύτερο «μνηστήρα» για το λιμάνι, την κοινοπραξία CAMERON S.A- GOLDAIR CARGO AE- BOLLORE AFRICA LOGISTICS, όπου ξεχωρίζει η συμμετοχή της εταιρείας του Γάλλου δισεκατομμυριούχου Βίνσεντ Μπόλορε ο οποίος σύμφωνα με αποκαλυπτικά ρεπορτάζ και έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας από την μαύρη ήπειρο, έχει κάνει την Αφρική «άνω κάτω» με δωροδοκίες, εμπλοκή σε εκλογή προέδρου και ότι άλλο χρειαζόταν για να εξασφαλίσει τη διαχείριση των λιμανιών που ήθελε… Η Αφρική που γνωρίσει όλο και μεγαλύτερη ανάπτυξη θεωρείται «θησαυρός» για τους επενδυτές, τόσο για όσα μπορούν να εξάγουν, όσο και για τις αυξανόμενες εισαγωγές. Όποιος ελέγχει τα λιμάνια, αναμένεται να κερδίσει τα μέγιστα, όμως μέχρι που μπορεί να φτάσει κάποιος;

Τον Ιούλιο του 2019, σε συνεργασία με τον βραχίονα λιμένων Maersk της Δανίας, APM Terminals, άνοιξε ένα εξαιρετικά κερδοφόρο, υπερσύγχρονο τερματικό εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι Tema της Γκάνας. Είναι ο τελευταίος κρίκος σε μια αλυσίδα 18 τερματικών εμπορευματοκιβωτίων της Δυτικής Αφρικής που διευθύνονται από τον Γάλλο δισεκατομμυριούχο και τους συνεργάτες του. Το Africa Confidential αποκάλυψε το πώς κέρδισε το δικαίωμα κατασκευής και λειτουργίας του λιμανιού εμπορευματοκιβωτίων Tema, μιας σωτηρίας όχι μόνο για τη Γκάνα αλλά και για την Μπουρκίνα Φάσο και το Μάλι. Το πώς ο όμιλος κέρδιζε το ένα μετά το άλλο τα συμβόλαια και πως έχτισε το τείχος των κερδών στις δυτικές αφρικανικές ακτές είναι μία ιστορία που θυμίζει αμερικανικό σινεμά. Όλα έχουν τη σημασία τους, καθώς τώρα, διεκδικεί και ένα από τα λιμάνια «φιλέτα» της Ελλάδας.

Τα συμπεράσματα της έρευνας τα οποία αποκαλύπτει το Africa Confidential δείχνουν ότι οι παραχωρήσεις που κέρδισε ο Μπόλορε από τη Γκάνα είναι παρόμοιες με αυτές που απέκτησε για τις επιχειρήσεις του στο λιμάνι του Λομέ του Τόγκο, σε αντάλλαγμα για τη χρηματοδότηση μιας κορυφαίας πολιτικής συμβουλευτικής για να βοηθήσει τον πρόεδρο της χώρας, Faure Gnassingbé, να κερδίσει την επανεκλογή του το 2010. Στις 26 Φεβρουαρίου ο Μπόλορε και δύο συνεργάτες του παραδέχτηκαν, ότι προσπάθησαν να δωροδοκήσουν τον πρόεδρο του Τόγκο σε αντάλλαγμα εύνοιες στο λιμάνι. Το έκαναν στη βάση συμφωνίας με τους εισαγγελείς που περιλάμβανε την ομολογία ενοχής και ένα πρόστιμο και σε αντάλλαγμα θα ήταν ελεύθεροι, όμως ο δικαστής σοκαρίστηκε τόσο πολύ από ό, τι είχαν κάνει στο Τόγκο, που απέρριψε τις λεπτομέρειες της συμφωνίας και διέταξε τη δίκη των στελεχών.

Αν και οι αποκαλύψεις που έχουν γίνει έχουν μεγάλη σημασία και δείχνουν την αποικιοκρατικού χαρακτήρα εκμετάλλευση των φτωχών χωρών της Αφρικής από την εταιρεία, ιδιαίτερη αξία έχει και η δικαστική εξέλιξη της υπόθεσης. Σύμφωνα με το france24, η υπόθεση ξεκινά περισσότερο από μια δεκαετία πριν, όταν ο «Bollore» ή Μπόλορε στα ελληνικά, ένας όμιλος που ασχολείται με τις μεταφορές, την ενέργεια και τις εφοδιαστικές αλυσίδες, φέρεται να χρέωσε ελάχιστα, σχεδόν να έκανε δώρο, στην κυβέρνηση του Τόγκο συμβουλευτικές υπηρεσίες με αντάλλαγμα το συμβόλαιο της διαχείρισης του λιμανιού του Lome από το 2009 έως το 2011.  Χρησιμοποίησε μια παρόμοια στρατηγική και με την κυβέρνηση της Γουινέας για να αναλάβει τη διαχείριση του λιμένα του Conakry. Η υπόθεση πυροδότησε έρευνα για διαφθορά ξένων αξιωματούχων, παραβίαση εμπιστοσύνης και συνενοχή στην παραβίαση εμπιστοσύνης.

Ο πρόεδρος της εταιρείας Βίνσεντ Μπόλορε, ένας δισεκατομμυριούχος μεγιστάνας, και μαζί τους δύο άλλα ανώτερα στελέχη της εταιρείας, ο Gilles Alix και ο Jean-Philippe Dorent, φέρονται να διαπραγματεύτηκαν ξεχωριστή συμφωνία ένστασης με εισαγγελείς για την ακύρωση των κατηγοριών εναντίον τους, με αντάλλαγμα πρόστιμο 375.000 ευρώ. (455.000 δολαρίων) και αναγνώριση της ενοχής τους.

Ωστόσο, παρόλο που ο Μπόλορε και οι δύο άλλοι παραδέχθηκαν την ενοχή τους στο δικαστήριο, ο προεδρεύων δικαστής απέρριψε τη συμφωνία, λέγοντας ότι οι κατηγορίες διαφθοράς εναντίον τους ήταν πολύ σοβαρές για να τους επιτραπεί να φύγουν. Όπως είπε ο δικαστής, τα πρόστιμα “που πρότεινε ο εισαγγελέας και έγιναν δεκτά από τους τρεις κατηγορούμενους” ήταν πολύ λίγα, δεδομένου ότι οι ενέργειές τους “έβλαψαν σοβαρά τη δημόσια οικονομική τάξη” καθώς και την κυριαρχία του Τόγκο. Αντ ‘αυτού, ο δικαστής συνέστησε στους τρεις να εκδικαστούν υπό ποινικές κατηγορίες. Η απόφαση σχετικά με το αν μια τέτοια δίκη θα πραγματοποιηθεί στην πραγματικότητα εναπόκειται στον ανακριτή.

Από τον Φεβρουάριο, που έγιναν όλα αυτά, η υπόθεση έχει πάρει πολλές και ενδιαφέρουσες στροφές, ενώ ο  Μπόλορε, παραμένει ένας από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες της Γαλλίας, επικεφαλής μιας εκτεταμένης επιχειρηματικής αυτοκρατορίας με έσοδα 18,3 δισ. ευρώ (22,4 δισ. δολάρια) και με συμμετοχή σε πολλούς κλάδους, από τις κατασκευές και την εφοδιαστική αλυσίδα έως τα μέσα ενημέρωσης, τη διαφήμιση και τη γεωργία. Συνολικά την εποχή που «το λάδι έκαιγε» στην υπόθεση η Αφρική αντιπροσώπευε περίπου το 20% του κύκλου εργασιών της εταιρείας του.