Μητσοτάκης: Ο διαγωνισμός για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης θα προκηρυχθεί το 2021

«Αποτελεί προσωπική μου δέσμευση, ότι ο Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης θα γίνει στην ολότητά του», ανέφερε απόψε από τα Χανιά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος βρέθηκε στην Αντιπεριφέρεια Χανίων στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Κρήτη, τονίζοντας επίσης πως «ο διαγωνισμός για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης θα προκηρυχθεί το 2021 ενώ σε βάθος έξι έως εννέα μηνών από σήμερα θα κατατεθούν οι τελευταίες μελέτες που εκκρεμούν από τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος».
«Οι δεσμεύσεις που ανέλαβα απέναντι στην Κρήτη για την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής ισχύουν στο ακέραιο. Όλοι οι συναρμόδιοι υπουργοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε θέσει είναι πολύ αυστηρά», είπε ακόμη ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφές με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διασφάλιση χρηματοδότησης. Μάλιστα, για τους πόρους αυτούς σημείωσε πως έχει τεθεί στο τραπέζι η χρήση κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που επιστρέφονται στη χώρα μας από το Ευρωσύστημα (SMPs και ANFAs).
Ο πρωθυπουργός συμμετείχε σε σύσκεψη με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, τους δημάρχους του νομού και τους υπουργούς και υφυπουργούς, κ.κ. Καραμανλή, Διγαλάκη, Κεφαλογιάννη και Αυγενάκη.
«Ο δρόμος, λοιπόν, αυτός μπορεί να προκηρυχθεί και θα προκηρυχθεί εντός το 2021. Από εκεί και πέρα ο ορίζοντας υλοποίησής του εξαρτάται από τις τελικές τεχνικές προδιαγραφές. Θεωρώ, όμως, ότι άπαξ και το έργο προκηρυχθεί θα μπει πια και αυτό στις ράγες και θα υλοποιηθεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων τα οποία θα έχουμε ορίσει», ανέφερε ο πρωθυπουργός.
«Θέλω να σας πω -με το χέρι στην καρδιά- ότι το έργο το βρήκαμε εξαιρετικά ανώριμο μελετικά, με αποτέλεσμα πολλές από τις προσδοκίες οι οποίες είχαν καλλιεργηθεί να ήταν στον αέρα», συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι η νυν κυβέρνηση έχει επιλέξει να μιλήσει τη «γλώσσα της αλήθειας» και να εργαστεί με ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα.
Διευκρίνισε ότι βάσει του σχεδίου της σημερινής κυβέρνησης έγινε αναθεώρηση του τεχνικού σκέλους ώστε στον όλο σχεδιασμό να περιλαμβάνεται η επιμήκυνση του οδικού άξονα με το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί η σύνδεση του νέου δρόμου με το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Ο πρωθυπουργός είπε ακόμη πως ο ΒΟΑΚ  θα έχει διόδια, αλλά αυτά θα είναι λογικά. «Τα διόδια είναι μονόδρομος», είπε αλλά θα υπάρξουν: «…και προβλέψεις που θα δίνουν στους μόνιμους κατοίκους ευκολίες για όλους δηλαδή, όσοι χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο δρόμο και όπου δεν υπάρχουν άλλες επιλογές για αυτούς»
«Εν τω μεταξύ όμως είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ότι: «Στον υφιστάμενο δρόμο γίνονται πολύ σημαντικά έργα για να βρίσκεται ο δρόμος στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Οι πόροι που θα διατεθούν για τον υφιστάμενο δρόμο και τις παρεμβάσεις που θα γίνουν είναι του ύψους των 70 με 80 εκατομμυρίων διότι πρέπει ο Βόρειος Οδικός ‘Αξονας Κρήτης να κρατηθεί τουλάχιστον σε μία καλή κατάσταση προσπαθώντας να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας που ταλανίζει όλους μας».
Ο πρωθυπουργός θεωρεί, όπως επισήμανε, ότι: «Η οδική ασφάλεια δεν είναι θέμα μόνο της ποιότητας του δρόμου αλλά αφορά και την οδική συμπεριφορά των πολιτών». Ανέφερε επίσης ότι η αστυνόμευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο και  με τα στατιστικά στοιχεία να δείχνουν ότι: «Υπάρχει ήδη μία μείωση των ατυχημάτων  αλλά και στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων… «Ζητάω από τους πολίτες, επειδή θα χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθεί ο νέος ΒΟΑΚ, να κατανοήσουν πως πρέπει να αλλάξουν συνολικά οδική συμπεριφορά».
Σχετικά με τις συνδέσεις του ΒΟΑΚ με τα αεροδρόμια σε Ηράκλειο και Χανιά ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Με κάποιον τρόπο θα υπάρξει σύνδεση του νέου Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης με το αεροδρόμιο Χανίων και αυτό θα γίνει ως ανεξάρτητο δημόσιο έργο. Βέβαιο είναι ότι τελικά ο νέος δρόμος στην τελική του μορφή θα είναι συνδεδεμένος με έναν ασφαλή και πιο σύντομο δρόμο με το αεροδρόμιο Χανίων όπως το ίδιο επίσης θα συμβεί και με το νέο αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί στο Καστέλι στο Ηράκλειο. Έχουμε εξασφαλίσει ότι τα δύο βασικά μας αεροδρόμια θα συνδέονται με το ΒΟΑΚ με δρόμους σύγχρονους και ασφαλείς» είπε ο πρωθυπουργός.
Σχετικά με τις εκκρεμότητες που υπάρχουν για τις ζημιές στο οδικό δίκτυο αλλά και στην ενδοχώρα από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, που πρέπει να αποκατασταθούν ο πρωθυπουργός διαβεβαίωσε ότι οι αποκαταστάσεις των υποδομών θα προχωρήσουν.
«Στα μεγάλα έργα υποδομών της Κρήτης δεν θέλω να αφήσω έξω από τη συζήτηση τις περιβαλλοντικές υποδομές» είπε ο Κυρ. Μητσοτάκης. «Υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα διαχείρισης των νερών της Κρήτης -το έχουμε συζητήσει- και ήδη έχουμε δημιουργήσει και μια επιτροπή στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, υπό τον Υφυπουργό κύριο Σκρέκα, θα εξετάσει συνολικά τις υποδομές στη χώρα, θα προτεραιοποιήσει σημαντικά έργα έτσι ώστε να έχουμε μια κεντρική πολιτική η οποία θα έρθει να κουμπώσει πάνω στα περιφερειακά σχέδια διαχείρισης των υδάτων, για να δούμε συνολικά το ζήτημα αυτό το οποίο -καθώς μπαίνουμε πια για τα καλά στην εποχή της κλιματικής αλλαγής- θα μας απασχολεί ολοένα και περισσότερο.
Αυτό αφορά και την ελιά. Έχω μιλήσει με τον Υπουργό, τον κ. Βορίδη, ο οποίος σε συνεννόηση με τους ειδικούς για την κλιματική αλλαγή τους οποίους έχουμε, με τον κύριο Συνολάκη, ο οποίος μας βοηθάει και στα ζητήματα της διάβρωσης των ακτών -άλλο πολύ σημαντικό ζήτημα για το νησί μας- να δούμε πια πώς μπορούμε και τι παρεμβάσεις μπορούμε να έχουμε και τι πρώτους πόρους μπορούμε να εξασφαλίσουμε για την αγροτοκαλλιέργεια και την προστασία της, σε μια εποχή όπου οι κλιματολογικές συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές από αυτές που ήταν πριν από πέντε, δεκαπέντε, είκοσι, χρόνια».
Επί τάπητος τέθηκαν κι άλλα ζητήματα, όπως η κινητικότητα στο Δημόσιο και η έλλειψη σύγχρονου ραντάρ στο αεροδρόμιο Χανίων.
Ο Πρωθυπουργός διαβεβαίωσε ότι το Υπουργείο Εσωτερικών ετοιμάζει παρεμβάσεις ώστε να αποτραπεί η αποψίλωση μικρών Δήμων από πολύτιμο προσωπικό. Μάλιστα, ανέφερε ότι οι δήμοι θα ενισχυθούν ακόμα και με επιστημονικό προσωπικό, ενώ ο ίδιος δεν θα επιτρέψει να συμβεί καμία αποψίλωση και ειδικά σε μικρούς δήμους. Εξετάζονται επίσης επικουρικές λύσεις, όπως η δημιουργία κεντρικής δεξαμενής μηχανικών που θα αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό δημοτικών έργων ώστε να απαλλαγεί από την ανάγκη σχετικών προσλήψεων η τοπική αυτοδιοίκηση.